Een personeelsreis als bedrijfsuitje? Onze tips & ideeën voor geweldige reizen!

Tips voor uw personeelsreis, personeelsfeest of bedrijfsuitje met overnachting: in Nederland of daarbuiten

Een bedrijfsuitje met overnachting (ook vaak personeelsreis genoemd) is doorgaans niet iets wat u jaarlijks organiseert. Juist in het kader van een bijzondere gebeurtenis (jubileum, behalen doelstelling, dienstreis) is een personeelsreis een fraaie manier van waardering en een uitstekende gelegenheid om elkaar buiten de bekende setting te spreken. In dit artikel leest u praktische tips & ideeën voor uw personeelsreis.

Nut en noodzaak van de personeelsreis

Richard Branson zei het treffend: “Celebrate your people. If you don’t celebrate great moments, how can you create a great company?”

Alhoewel niet in € uit te drukken, is een personeelsreis leuk én nuttig. U versterkt het imago van uw bedrijf zowel intern als extern (denk aan social media!). Het bijzondere verhaal van uw collega zal bijdragen aan hun begrip voor elkaar. Of ontdek nieuwe overeenkomsten met andere collega’s. Bovendien is een periodieke reis dé ultieme secundaire arbeidsvoorwaarde. Een baan is immers meer dan een salaris. Het is ook uitdaging, waardering, plezier. En die vinden doorgaans veel buiten kantoor plaats. Waarmee u – op deze manier – extra waardering voor de collega’s kunt tonen, zult u hen meer aan u binden. Een groot verloop in een organisatie – met weglopen van kennis, kosten van werving & selectie en inwerken – konden dan weleens hoger zijn dan een extraatje op zijn tijd 🙂

Een personeelsreis wordt ook vaak als incentive reis ingezet. Het uitdagen van een salesteam kan uitstekend middels een mooie reis. Stimuleer hen tot nóg hogere prestaties, met een riante beloning in het vooruitzicht. Een fraaie incentive, aftrekbaar wegens het zakelijke karakter, en al vele keren de motor geweest achter groei strategieën.

Mijn werk als eventmanager

Wanneer gaat u met de groep op reis?

Hierin spelen diverse factoren een rol. Dit kunnen zowel interne als externe factoren zijn.  Wanneer is er binnen uw bedrijf gelegenheid (interne factor)? Kan de reis plaatsvinden in (of nabij) het jubileum weekend van uw bedrijf (interne factor)? Wanneer zouden de partners kunnen aansluiten (externe factor)? Wanneer loopt het salestraject af (interne factor)? Hoe zijn de seizoenen bij de bestemming (externe factor)? Welke periode biedt de beste prijs/kwaliteit deals (externe factor)? En uiteraard: wanneer is er beschikbaarheid (externe factor)?

Origineel bedrijfsuitje zorgt voor ontspanning

De lengte en tijdsduur van personeelsreizen

Afhankelijk van het karakter van de personeelsreis, variëren de arrangementen doorgaans van 2 tot 4 dagen. Bij kleinere reizen (doorgaans met partner) wordt veelvuldig voor 2 dagen (met 1 nacht) gekozen. De bestemming ligt doorgaans op maximaal 6 uren reisafstand (per bus, auto, trein). Kiest u voor een memorabele jubileumreis, die belonende incentive of bijzondere bestemming? Dan is een reis van 3 of 4 dagen veel voorkomend. De tijden van heen & retour vlucht in acht genomen, resteren circa 2 tot 3 dagen op locatie.

Origineel bedrijfsuitje zorgt voor ontspanning

En natuurlijk: welke bestemming kiest u?

Ook hier geldt wederom dat dit afhankelijk is van het karakter van de reis. Een beloningsreis voor een omzetgroei van 50%, zal kiezen voor een ultieme waardering zoals New York of Las Vegas. De jubileumreis kiest doorgaans voor een fraaie stad, zoals Parijs, Barcelona of Londen. Organiseert u periodiek een reis, dan zijn Scheveningen, Maastricht, Antwerpen, Gent/Brugge of Amsterdam fraaie tips.

Welke regio of stad u ook kiest, probeer altijd een bestemming én programma te kiezen die aansluit bij uw gasten. U zult merken dat niet zozeer de bestemming, maar ook de invulling van de reis het verschil zal maken. Een gespecialiseerd bedrijf zal u hier naar vragen (direct een check voor u!).

“Welke bestemming kiest u voor uw personeelsreis?”

De werkkostenregeling: wat betekent dit voor onze personeelsreizen?

Allereerst bepaalt het karakter en de beargumentatie van de reis of deze zakelijk aftrekbaar is, of binnen de vrije ruimte van de werkkostenregeling (WKR) valt. De aanzienlijke omzetgroei – en eerder genoemde beloningsreis – is verdedigbaar als reis met een zakelijk karakter. Exact dezelfde reis als personeelstripje valt echter onder de WKR. Uiteraard zijn er ook combinaties denkbaar, bijvoorbeeld een bezoek aan die belangrijke buitenlandse leverancier. Een handige ondernemer – en ondernemende accountant – kennen hierin de te bewandelen paden. Van belang is altijd dat de reis verdedigbaar is. Maak derhalve vooraf een plan, en bewaar deze nadien als bewijs.

Als laatste kan een personeelsvereniging u van dienst zijn. Uw giften aan de PV vallen weliswaar onder de WKR, maar door het personeel een zelfde deel te laten inleggen met maandelijkse afdrachten, zijn toch fraaie reizen mogelijk.

Last but not least…

Zoals altijd, begint ook een personeelsreis met een doelstelling. Bepaal deze duidelijk, beschrijf doelen en leg kaders (tijdsduur, budget, e.d.) vast. Op basis hiervan kunt u gerichter te werk gaan en bepalen of u de reis zelf regelt, of welk bureau (reisbureau, evenementenbureau) u hiervoor benadert. Wilt u weten waarop  u moet letten bij de keuze van een evenementenbureau? Lees hier.

Succes met de organisatie van uw personeelsreis!

Heeft u verdere vragen, of juist tips & inspiratie nodig voor uw reis?
Bel Showtime Orange voor vrijblijvend advies: 074 – 256 98 98

 

 

Showtime Orange

Lees meer interessante blogs:

 

Jubileumfeest organiseren van A tot Z: handige checklist

Jubileumfeest organiseren van A tot Z: handige checklist

Jubileumfeest voor je bedrijf: onze tips en ideeën Onze tips & ideeën om van uw jubileumfeest / bedrijfsjubileum een succes te maken Een bedrijfsjubileum is een belangrijke mijlpaal die de historie, successen en medewerkers van je onderneming markeert. Het vieren...

Het belang van bedrijfsevents: verbinding, trots en samenwerking

Het belang van bedrijfsevents: verbinding, trots en samenwerking

Het belang van bedrijfsevents: werken aan verbinding, trots en samenwerking binnen je organisatie door samen geweldige momenten te beleven In deze blog gaan we in op het belang van bedrijfsevents en de  gepaarde gaande impact op verbinding, waardering & WIJ gevoel...

Congres organiseren: het échte voordeel van congressen

Congres organiseren: het échte voordeel van congressen

Congres organiseren: de absolute voordelen van congressen Het belang van een zakelijk congres organiseren voor u en uw  organisatie. Wij helpen u!   Wil je binnenkort een congres organiseren? Of een congres bijwonen? Binnen de dynamische wereld van hedendaagse...

Vrijblijvend meer info ontvangen?

We zien je reactie graag tegemoet!

Je naam(Vereist)
Je e-mailadres(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.