Incentive reis betekenis

Incentive reis betekenis en meerwaarde

Incentive reizen zijn niet alleen leuk, maar wetenschappelijk bewezen een slimme investering

In tijden van recessie en crisis is het behouden van personeel eenvoudig. Vaak dienen nieuwe medewerkers zich vanzelf aan. In hoogtij dagen echter, is het voor veel bedrijven een uitdaging om kwalitatief goede medewerkers te vinden. Zijn de medewerkers eenmaal gevonden, dan blijft het een uitdaging om de goede medewerkers te behouden voor het bedrijf. Komt dit door de schaarste op de arbeidsmarkt? Heeft uw bedrijf voldoende te bieden aan (potentiële) nieuwe medewerkers? In deze blog behandelen we de voorwaarden om medewerkers te behouden voor je bedrijf. Beter nog: hoe nieuwe medewerkers zich zelf aandienen bij uw bedrijf. We hebben de materie uitgebreid onderzocht: alle adviezen komen voort uit wetenschappelijk onderzoek en bewezen resultaten. Ook incentive reizen spelen een rol in het behouden van personeel voor je bedrijf en een “trots” gevoel kan creëren bij medewerkers.

 

Personeel motiveren met een incentive reis

De motivatie van uw personeel begint met de vraag: waarom werken ze?

Wat iedereen ook zegt, de belangrijkste reden waarom we werken is het geld. Geld om ons eten te kopen, onze hypotheek te betalen en leuke dingen van te doen. Geld is echter maar een deel van het antwoord. Diverse wetenschappelijke studies hebben namelijk aangetoond dat, wanneer we bijvoorbeeld 10 miljoen in de loterij winnen, we nog steeds blijven werken. Weliswaar een paar uur minder en meestal bij dezelfde werkgever. Geld kan dus niet de enige reden zijn waarom we werken.

 

De drie hoofdredenen waarom we werken: geld, contacten en uitdaging

Werk is niet langer een plek om ‘gewoon te komen en je vaste werk te doen’. Steeds meer werknemers verlangen meer van hun werk en hun werkgever. Naast het salaris toont onderzoek van Deci & Ryan aan dat ook autonomie, sociale contacten en uitdaging erg belangrijk zijn. Denk bij autonomie bijvoorbeeld aan thuiswerken, zelf weten hoe laat je aanwezig bent of dat je vandaag überhaupt wel komt werken. Veel werknemers hebben dan ook de verantwoording over diverse taken in plaats van een verplicht uren criterium.

Ook sociale contacten zijn erg belangrijk. De corona pandemie is een treffend voorbeeld: elke thuiswerkende collega mist op één of andere manier de gezelligheid en contacten. Als laatste is het voor werknemers steeds belangrijker om zich constant te kunnen ontwikkelen. Leren en ontwikkelen is een vorm van uitdaging, je blijven ontwikkelen. Maar uitdaging betekent ook een job waarin je uitgedaagd wordt middels bijzondere projecten of uitdagende opdrachten. Het financiële gedeelte (salaris) is dus niet het enige aspect. Er zijn tevens andere factoren die door werknemers steeds belangrijker gevonden worden om te kiezen voor een werkgever.

Een incentive reis als onderdeel van beloning

Onderzoek heeft aangetoond dat salaris, autonomie, sociale contacten en uitdaging de belangrijkste elementen zijn om voor een werkgever te kiezen. Onder sociale contacten wordt ook de sfeer op het werk verstaan. Een baan zonder leuke collega’s, of zonder gezelligheid, wordt volgens onderzoek niet lang aangehouden. Uitdagende projecten betekent ook dat veel gevraagd wordt van de medewerkers. Work hard, play hard is een moderne term om de hardwerkende medewerkers te waarderen. Als laatste is een extra vorm van motivatie voor veel werknemers gewenst. Denk daarbij aan sales afdelingen die nieuwe producten moeten verkopen, R&D afdelingen die nieuwe oplossingen moeten aanreiken, of een service afdeling die klachten wil terugdringen. Een bijzondere vorm van motivatie is dan soms gewenst.

 

Het bouwen aan een cultuur

Op de juiste wijze motiveren, waarderen, belonen en werken aan goede sociale contacten is geen sinecure. Veel bedrijven organiseren “weleens” wat activiteiten, maar van goed beleid is geen sprake. Andere bedrijven vinden dat medewerkers zichzelf moeten motiveren. Meer traditionele bedrijven vinden dat salaris reeds voldoende waardering is. Juist bedrijven die al deze elementen gezamenlijk goed inzetten, hebben een streepje voor. Het zijn bedrijven waar de werknemers met trots spreken over het bedrijf. Waar een goede sfeer hangt, werknemers gelukkig zijn en inzet beloont wordt. Het management van de bedrijven ziet in dat investeringen in personeel zich altijd terugbetalen. Het is bouwen aan een cultuur van een bedrijf.

 

Sociale contacten, waardering en beloning inéén: een incentive reis

Sociale contacten, motivatie en uitdaging kunnen beloond worden met incentive reizen en personeelsevents. Events zijn al lang geen “standaard uitje” meer, maar een manier om de werknemers gelukkig(er) te maken en vast te houden bij uw bedrijf. Of zelfs om nieuwe werknemers voor uw bedrijf te laten kiezen. Ieder bedrijf dat door het jaar regelmatig social events en beloningsevents organiseert (ook kleine uitjes of een etentje) heeft aantoonbaar gelukkiger medewerkers. Een Incentive reis is de meest ultieme beloning die kan worden geïmplementeerd. Wanneer medewerkers voor een bijzondere uitdaging staan, zoals uitzonderlijke verkooptargets behalen, de beste jaarcijfers rapporteren, of misschien wel een ander doel. Dit zijn allemaal doelen waar een incentive reis aan gekoppeld kan worden.

Een incentive is een combinatie van beloning, waardering en sociale contacten. Het maakt medewerkers gelukkig, houdt hen langer bij uw bedrijf, en het helpt een cultuur bouwen. Zeg nu zelf: zou u niet trots zijn wanneer het bedrijf u meeneemt naar Barcelona of Ibiza?

Incentive reizen Valencia organiseren

Bewezen: een incentive reis zorgt voor meer motivatie

Als je alle levensuren op een rij zou zetten, zou je voor circa 20% van de tijd aan het werk zijn geweest. Geluk op je werkplek is dan een belangrijk onderdeel van welzijn in het algemeen (statistisch gezien goed voor 20% van je totale welbevinden). Een prettige werkomgeving is daarom gunstig voor zowel werknemers áls werkgevers. Niet alleen in termen van ziekteverzuim, maar ook in productiviteit. Uit onderzoek blijkt dat gelukkige werknemers 22% productiever zijn dan gemiddelde werknemers. Andersom zijn ‘ongelukkige’ werknemers juist 16% minder productief. Een verschil van 38%!

Reken voorbeeld: het werk van 200 gelukkige werknemers is equivalent aan het werk van 256 normale werknemers of zelfs 322 ongelukkige werknemers. Reken het verschil in loonsom eens uit; de verschillen kunnen (zelfs voor kleine bedrijven) al oplopen tot honderd duizenden euro’s. Uitgaande van een modaal salaris van € 34.000 per medewerker per jaar, zou het voorbeeld van 200 vs 256 vs 322 werknemers een verschil in loonsom van € 1.900.000 tot € 4.100.000 opleveren!  Bijkomend voordeel: wanneer de medewerkers gelukkig zijn hoeft u niet te zoeken naar nieuw personeel, maar blijven de medewerkers langer bij u. In veel praktijk situaties zien we dat gelukkige werknemers ook zelf nieuwe werknemers voordragen, en de kosten van werving en selectie wegvallen.

 

Motivatie, geluk en beloning

Productiviteit is het resultaat van motivatie en geluk, wat kan worden versterkt door een beloning in de vorm van een incentive reis. Veel medewerkers zien een Incentive Reis als de ‘ultieme beloning’ met een enorme impact vanuit een ervaringsperspectief.

Incentive reis als investering in personeel

Investeren in een ‘gelukkige’ werkplek

Geluk, samen met motivatie, komt in golven – waarbij de ene werkplek soms een ‘gelukkiger’ omgeving is dan de andere. Uit omzet- en retentieonderzoek in 2019 blijkt dat bijna 17% van de werknemers wereldwijd switchte van werkgever omdat ze dachten dat ze elders gelukkiger zouden zijn. De belangrijkste oorzaak van geluk op de werkplek is voldoening in werk en trots zijn op de plek waar u werkt. De volgende belangrijkste aspecten waren respect en waardering. Beide aspecten – samen met trots – kunnen worden gestimuleerd met incentive reis programma’s, en met andere incentive events zoals een feest of event. Want wat is er nu gaver dan op je verjaardag te kunnen zeggen dat je met je collega’s een Incentive Reis naar Las Vegas hebt gemaakt?

 

Leeftijdverschil is een belangrijk element in de motivatie van je werknemers

Een andere – oncontroleerbare – variabele die het geluk en het behoud van werknemers beïnvloedt is leeftijd. Over het algemeen blijft de Babyboom generatie drie keer langer op een werkplek dan Millennials (de generatie die geboren is tussen 1980 en 2000). De babyboomers gaan spoedig allemaal met pensioen. Het resultaat is dat omstreeks 2025 naar verwachting 75% van het wereldwijde personeelsbestand uit Millennials zal bestaan. Millennials zijn echter anders dan Babyboomers. Zij verlangen van hun werkgever een betere werk-prive balans, meer waardering, meer uitdaging en sociale contacten. Voor werkgevers betekent dit dat er meer aandacht en inspanning nodig zal zijn om Millennials gelukkig te maken. Het HRM beleid gericht op Babyboomers kan in de ton. Het realiseren van een ​​laag verloop en een positieve werkomgeving voor Millennials vraagt om nieuw beleid, waarin op nieuwe aspecten ingezet moet worden.

 

Over de millennials

Millennials zijn een bijzondere generatie. Zij stimuleren de groei van de zogenaamde ‘ervaringseconomie’, waarbij meer dan 75% van de millennials geld uitgeeft aan een bijzondere ervaring, festival of evenement in plaats van materiële items. Studies hebben aangetoond dat deze generatie een zelfde houding heeft ten aanzien van arbeidsvoorwaarden. Millennials hebben minder aandacht voor salaris en meer aandacht voor andere voorwaarden, zoals flexibiliteit, balans tussen werk en privé en de bedrijfscultuur. Ook events zijn een onderdeel die zwaar meetelt voor millennials. De term work hard, play hard is niet voor niets door Millennials uitgevonden. Bij diverse van onze klanten organiseren wij jaarlijks meerdere events die ervoor zorgen dat werknemers (vooral Millennials) trots zijn op het bedrijf, een cultuur bouwen en dus blijven werken bij het bedrijf. Zeg nu zelf: wanneer jullie bedrijf jaarlijks gaat bowlen, maar een vriend met zijn collega’s naar New York mag…. Het resultaat laat zich raden! 

Voordeel van een incentive reis

Hoe houd ik mijn medewerkers gelukkig?

Het hebben van een permanente en constant verbeterende strategie voor werknemersbetrokkenheid, beloning en sociale contacten is een must. De voordelen zorgen ervoor dat werknemers regelmatig aan de uitzonderlijke aspect enworden herinnerd. Iets dat, zoals eerder vermeld, net zo belangrijk is als het salaris. Probeer daarom aan gelukkige werknemers te werken. Enkele belangrijke voorwaarden voor een “gelukkige werkomgeving” zijn:

 

Persoonlijke ontwikkeling

Medewerkers willen zich altijd blijven ontwikkelen (uitdaging). Hiervoor kunt u diverse faciliteiten bieden om medewerkers te ondersteunen zoals. Denk aan een opleidingsbudget, een betaald verlofregeling waarbij ze liefdadigheidswerk kunnen doen , of zorgen voor doorgroei mogelijkheden binnen het bedrijf. Wanneer uw medewerkers zich blijven ontwikkelen op welk vlak dan ook, geeft ze dat een voldaan en gelukkig gevoel.

 

Gezondheid en welzijn

Door het welzijn van medewerkers voorop te stellen investeert u niet alleen in hun geluk, maar ook aan hun gezondheid. Denk daarbij aan bewustwording, gezonde tussendoortjes, korting op sportschool abonnementen, collectieve gezondheidszorg en bijvoorbeeld het fietsplan.

 

 

Evenwicht tussen werk en privé

Arbeidsvoorwaarden zoals flexibele werktijden, voldoende vrije dagen, vrije dagen kopen / verkopen en thuiswerk mogelijkheden kunnen werknemers de vrijheid geven om werk in hun leven in te passen, in plaats van andersom. Er zijn volop onderzoeksresultaten die bevestigen dat een betere werk – prive balans voor gelukkiger werknemers zorgt.

 

 

Een bedankje

Een berichtje of schouderklopje aan uw medewerker kan al een enorm gelukkig en gewaardeerd gevoel geven. Wij noemen het: vier successen. Ook bij kleine successen, zoals een doosje chocolade na een goede prestatie. De kleinste dingen kunnen de grootste indruk maken. Dit zijn slechts enkele van de voordelen op de werkplek die bedrijven zouden kunnen ontdekken, zonder dat ze (veel) geld kosten. In veel gevallen kan het vergroten van geluk op de werkplek voortkomen uit eenvoudige aspecten, zoals een simpel ‘bedankje’ van managers.

Meerwaarde van een incentive reis

Aan de slag met een doel voor een Incentive Reis of Incentive event

Begin vandaag nog met het uitwerken van geluk. Stel doelen om uw werknemers gelukkig(er) te maken en uw medewerkers langer te behouden voor uw bedrijf. Want zoals gezegd, gelukkige werknemers zijn productiever, helpen beter met het behalen van uw doelen en zorgen ervoor dat er een positieve sfeer op de werkvloer heerst.

Incentives nemen binnen het drieluik “motivatie – uitdaging – sociale contacten” een bijzondere rol in. Als event architecten weten we als geen ander hoe een incentive reis  het geluk op de werkplek kan vergroten. Met ruim 15 jaar ervaring in het organiseren van unieke ervaringen, inspirerende zakelijke evenementen en het helpen van klanten om hun doelen te bereiken, helpen we u ook graag op weg naar succes. 

Incentive reizen Valencia organiseren

Meet weten over een Incentive Reis?

Wil jij nu ook de betrokkenheid en het werkgeluk van je medewerkers vergroten met een Incentive Reis of een ander evenement? Neem vandaag nog contact met ons op voor meer informatie en laat onze eventmanagers met u meedenken om het “werkgeluk” bij uw medewerkers te vergroten! Wij zijn te bereiken op 074-2569898 of via ons contact pagina. 

Lees meer interessante blogs:

 

Zakelijke verbinding: wat is de meerwaarde?

Zakelijke verbinding: wat is de meerwaarde?

Zakelijke verbinding: de kracht van meer verbinding op de werkvloer   Sociaal sterkere organisaties bereiken meer. Waarom verbinding werkt voor organisaties, lees je in deze blog.     In dit artikel: De impact van verbinding op de werkvloer: waarom het niet mag...

Workation: de betekenis van een nieuwe trend

Workation: de betekenis van een nieuwe trend

Workation: de betekenis van een nieuwe trend   Work & vacation samengevoegd = workation. Wat het is, lees je in deze blog.     In dit artikel: Waarom zijn workations populair? Wat is een workation (betekenis)? Waarom kiezen bedrijven steeds meer voor een...

Praktijk case: Groepsaccommodaties Ardennen scouten

Praktijk case: Groepsaccommodaties Ardennen scouten

Groepsaccommodaties scouten in Ardennen   In dit artikel: Een praktijk case: een groepsacccommodatie scouten in de Ardennen Continue innovatie op event gebied Boosten van kennis van locaties Een live verslag van een locatie scout in de Ardennen Tips voor jullie...

Vrijblijvend meer info ontvangen?

We zien je reactie graag tegemoet!

Je naam(Vereist)
Je e-mailadres(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.